Turussa perehdyttiin sote-uudistukseen 7.9.2014

(Julkaistu Perussuomalaisen numerossa 12/2014 otsikolla Turussa perehdyttiin sote-asioihin.)

Turun Perussuomalaiset ry järjesti sote-uudistusaiheisen puhetilaisuuden Turussa sunnuntaina 7.9.2014. Tapahtumaan saatiin puhujaksi Perussuomalaisten 2. vpj. Hanna Mäntylä, joka on eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen. Kuulijoiksi ja keskustelijoiksi saapui perussuomalaisia muistakin Varsinais-Suomen kunnista.

Mäntylän alustus tarjosi osallistujille asiantuntevan selostuksen valmisteilla olevasta sote-lakiluonnoksesta ja Perussuomalaisten näkemyksistä aiheeseen. Puolueen painopisteitä sote-päätöksenteossa ovat lähipalveluiden ja lähidemokratian kehittäminen. Jos Perussuomalaiset saisi yksin päättää asiasta, olisi Suomeen Mäntylän mukaan jo tehty erillinen lähipalvelulaki.

Yksi Perussuomalaisten konkreettisista kärkitavoitteista sote-uudistuksessa on, että yksityiset palvelutoimijat eivät pääse käsiksi sote-alueiden rahavaroihin. Tällä hetkellä näyttää siltä, että tämä tavoite myös saavutetaan, sillä palveluiden järjestäminen ja tuottaminen aiotaan pitää toisistaan erillään maamme uudessa sote-rakenteessa.

Toinen puolueelle tärkeä asia on, että sote-organisaatioista karsitaan virkamiehiä eikä tekeviä käsiä. Onneksi sote-uudistukseen ei olla sisällyttämässä kuntauudistuksesta tuttua, surullisenkuuluisaa viiden vuoden irtisanomisaikaa.

Realistisen maailmankuvan omaavana puolueena Perussuomalaiset ei lupaa liikoja: Mäntylän mukaan on turha odottaa, että sote-uudistus tuottaisi välittömästi säästöjä. Mittavat organisaatiomuutokset eivät toteudu hetkessä. Pitkälläkin aikavälillä säästöt tulevat koostumaan pienistä puroista. Sote-järjestelmän uudistaminen sinänsä on kuitenkin välttämätöntä, koska nykyiseen rakenteeseen ei enää tulevina vuosina ole varaa.

Mäntylän informatiivinen puhe herätti erittäin paljon kysymyksiä ja kommentointihalua. Puheenvuorojen sisällöstä kävi ilmi, että paikalla olleet puolueaktiivit ovat hyvin perehtyneitä sote-uudistukseen. Tämä onkin tarpeen, sillä useat heistä pyrkivät ensi vuonna eduskuntaan tai toimivat kotikuntansa sote-lautakunnassa.

Kirjoitettu 10.9.2014