Turun yhtiöpomojen palkat avoimiksi PS:n painostuksesta

Turussa kaupunkikonsernin johdon palkat ja palkankorotusten euromäärät on tähän asti pidetty salassa, vaikka laki ei edellytä lukujen salassapitoa. Useat kaupungit ovat jo aikoja sitten tuoneet kaupungin yhtiöiden johdon palkat julkisuuteen. Turussa ei ole kuitenkaan näin toimittu, vaikka Suomen kuntaliitto on suositellut asiassa avoimuutta jo vuodesta 2009.

Turun Sanomat uutisoi tänään torstaina 5.1.2017, että Turussa on päädytty julkistamaan yhtiöiden johdon palkat.

Avoimempaa palkkapolitiikkaa on vaatinut erityisesti Perussuomalaisten Turun valtuustoryhmä. Ryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Ville Tavio laati maaliskuussa 2016 kunnallisten yhtiöiden ja yhteisöjen johdon palkkatietojen julkisuudesta sekä valtuustoaloitteen Turussa että kirjallisen kysymyksen eduskunnassa.

Nyt tehtävä linjamuutos on merkittävä erävoitto taistelussa avoimemman politiikan puolesta Turussa. Perussuomalaiset painostivat vanhoja puolueita tekemään johdon palkat julkisiksi ja nyt ne joutuvat kuntavaalien alla siihen taipumaan.

Työtä on kuitenkin vielä paljon jäljellä. Jatkossakaan ei aiota suoraan kertoa, mikä on kaupunkikonserniin kuuluvan yhtiön toimitusjohtajan kuukausipalkka, vaan sen saamiseksi selville pitäisi tietää erilaisten bonusten suuruus.

Perussuomalaisten tavoitteena on, että toimitusjohtajien kuukausipalkat ja luontoisedut julkaistaisiin sellaisinaan.

Kirjoitettu 5.1.2017