Turun Perussuomalaiset vaatii aloitteellaan selvitystä laittomasti maassa oleskelevien palveluista

Turun sosiaali- ja terveyslautakunnan perussuomalaiset jäsenet Pirjo Lampi ja Vesa Suvanto vaativat aloitteessaan kaupungilta selvitystä laittomasti maassa oleskelevien hätä- ja kriisimajoituksen sekä kiireettömän hoidon kustannuksista ja jatkosta.

– Laittomasti maassa olevien hätämajoituksen järjestämisestä tehtiin sopimus SPR:n kanssa 15.5.2018. Palvelupaikka sijaitsi Varissuolla kerrostaloasunnossa. Sosiaali- ja terveyslautakuntaa informoitiin sen käyttöasteesta aina silloin tällöin sitä pyytäessäni ja silloin, kun sopimuksen jatkamisesta päätettiin lautakunnassa, muistuttaa lautakunnan pitkäaikainen jäsen Pirjo Lampi

Viranhaltijapäätöksellä palveluntuottaminen suorahankintana siirtyi Luona Oy:lle 14.12.2020 -14.6.2021. Suorahankintaa perusteltiin tarpeena pilotoida aikaisempaa kevyemmin tuetun palvelun toimivuutta. Lautakunnan kokoukselle 03.02 2021 tuotiin esitys hätä- ja muun akuutin kriisimajoituksen kilpailuttamisesta ajalle 1.1.2022-31.12.2023. Lautakunta on viimeksi saanut selvityksen laittomasti maassa oleskelevien henkilöiden kriisi- ja hätämajoituksessa kokouksessa 9.6.2021.

Hätä- ja kriisimajoituksen lisäksi Turun kaupunki tarjoaa laittomasti maassa oleville raskaana oleville ja alle 18-vuotiaille henkilöille ei-kiireellisiä terveyspalveluita.

– On huomattavaa, että turvapaikanhakijoiden ikäselvityksissä on paljon epävarmuutta. Suomen kunnista Helsinki ja Espoo tarjoavat myös vastaavaa kiireetöntä hoitoa. On oletettavaa, että laittomasti maassa olevat kasautuvat näihin kolmeen kaupunkiin, sillä lakisääteisiä palveluita kattavammat palvelut toimivat maan sisäisenä vetovoimatekijänä, lautakunnan jäsen Vesa Suvanto toteaa.

Vuoden 2023 alussa sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät Varsinais-Suomen hyvinvointialueen vastuulle. Mikäli tuolloin myös kaupungin tarjoamat laittomasti maassa olevien palvelut siirtyvät hyvinvointialueelle, vaatii tämä selvitystä. Lautakunta on 3.2.2021 tehnyt päätöksen hätä- ja muun akuutin kriisimajoituksen kilpailuttamisesta vuoden 2023 loppuun, joka ilmeisesti sitoo hyvinvointialuetta, jos palvelut alueelle siirtyvät. Päätös on tehty ennen hyvinvointialueuudistuksen hyväksymistä eduskunnassa

Perussuomalaisten lautakuntaryhmä ehdottaa aloitteessaan seuraavia toimenpiteitä:

Lautakunnalle annetaan selvitys hätä- ja kriisimajoituksen sekä laittomasti maassa olevien kiireettömän hoidon tilanteesta, käyttömäärästä ja kustannuksista sekä siitä, mitä palveluja laittomasti maassa oleville on tarjottu. Lautakunnalle annetaan selvitys siitä, miten hätä- ja kriisimajoitus sekä Turun kaupungin tarjoama laittomasti maassa oleskelevien kiireetön hoito aiotaan toteuttaa hyvinvointialueella. Lautakunnalle annetaan arvio tarjottavien palvelujen kustannuksista ja niiden rahoituksesta. Turun kaupunki ryhtyy toimenpiteisiin, jotta myös hyvinvointialueen vastaaville toimielimille annetaan säännöllisesti, esimerkiksi puolivuosittain, selvitys maassa laittomasti oleskelevien henkilöiden tilanteesta, jos nämä palvelut siirtyvät hyvinvointialueen vastuulle.

Kirjoitettu 17.2.2022