Turun perussuomalaiset esittää koronalisän maksamista Skopje-matkustajien testaajille

Turun Perussuomalaisten valtuustoryhmä kiittää Turun lentokentän koronavirustestaajia

Turun Perussuomalaisten valtuustoryhmä haluaa kiittää kaupungin johtavia viranhaltijoita, jotka pystyivät nopealla aikataululla yhteistyössä sairaanhoitopiirin, THL:n ja AVI:n kanssa aikaansaamaan sopimuksen ja toimintamallin Skopjen-lentojen matkustajien koronatestauksesta. Sen tulos paljasti karun totuuden koko Suomelle ja yllätti hallituksen ministerit totaalisesti. Turku nousi hetkessä koronauutisten kärkeen.

Hyvinvointitoimiala ja sairaanhoitopiiri ovat haastavasta tilanteesta huolimatta suoriutuneet erinomaisesti. Tyks on osoittanut nopean toimintavalmiutensa, näytteenottajia on löytynyt riittävä määrä ja tulokset on saatu nopeasti. Hoitohenkilökuntaa on saatu työvuorojensa jatkoksi lähtemään vielä tähän toimintaan mukaan. Hyvinvointitoimiala on informoinut kansalaisia asiasta avoimesti ja selkeästi kaupungin verkkosivuilla jokaisen tänne saapuneen lennon jälkeen.

Turun valtuustoryhmä toteaa Turun näyttäneen kykynsä tehdä ratkaisevia ja tärkeitä päätöksiä viivyttelemättä. Tällä toiminnalla Turku on tehnyt ja tekee tärkeää työtä koronapandemian leviämisen ehkäisyssä – ei vain Varsinais-Suomessa, vaan koko Suomessa. Yli 60 koronaviruksen kantajaa, tähän mennessä, olisi ilman suoritettuja koronatestauksia voinut liikkua Suomessa täysin kontrolloimatta levittämässä virusta eteenpäin. Lähes kaksi kolmasosaa lentojen matkustajista on jatkanut matkaansa muualle Suomeen, lähinnä Uudellemaalle tartuntatautiviranomaisen määräämään karanteeniin.

Turun Perussuomalaisten valtuustoryhmä ehdottaa myös, että Skopjen-lennolta tulleiden koronatestausryhmässä omasta vapaasta tahdostaan työtä tekevät palkitaan venymisestä ja hyvin tehdystä työstä jonkinlaisella koronalisällä. Olkoon se sitten erillinen rahallinen korvaus tai vaikkapa ylimääräinen palkallinen vapaapäivä.

Turun Perussuomalaisten valtuustoryhmä

Julkaistu Turun Sanomissa 25.8.20