Turun kasvatus- ja opetuslautakunta erimielinen kotouttamisohjelmasta

Turun kasvatus- ja opetuslautakunnan jäsen Kai Sorto (ps.) jätti eriävän mielipiteen lautakunnan lausuntoon kaupungin kotouttamisohjelmasta. Perussuomalaisten esittämät toistakymmentä muutosesitystä jäivät lautakunnan kokouksessa ilman kannatusta.

– Muutamilta henkilöiltä tuli kahden kesken tukea, mutta ilmeisesti ryhmäpäätökset kielsivät heitä äänestämästä muutosesitysten puolesta, Sorto valittelee.

Sorto katsoo, että vastuu kotoutumisesta tulee olla lähtökohtaisesti maahanmuuttajalla itsellään. Hänen mukaansa tämä näkökulma unohtui kotouttamisohjelmasta, jossa vieraskielinen väestö nähdään vain lukuisten tukitoimien kohteena.

– Tärkein yksittäinen toimi on tietysti panostaminen kielikoulutukseen. Toimien vaikuttavuutta pitäisi kuitenkin seurata selkeillä mittareilla, kuten kotimaisten kielien oppimistuloksilla, ja ottaa tehottamaksi osoittautuneet keinot uudelleen harkintaan.

Sorto kritisoi useita kotouttamisohjelmaan jääneitä linjauksi epämääräisiksi. Esimerkeiksi hän mainitsee tavoitteet kaupungin henkilöstön kouluttamisesta ”tiedostamattoman rasismin” vähentämiseksi tai maahanmuuttajavaltaisten alueiden houkuttavuuden lisäämisen ”sanoittamalla niiden tarina uudelleen”.

– Resurssien jatkuva lisääminen tehottomiin kotouttamistoimiin ei ratkaise koulujen ja asuinalueiden eriytymiskehityksen taustalla olevia ongelmia, eikä se ole taloudellisen tilanteen takia edes mahdollista tai järkevää, Sorto muistuttaa.

Perussuomalaiset huomauttaa myös, että kotoutumislakiuudistuksen myötä kuntien ja hyvinvointialueiden tehtäväjakoon on tulossa jatkossa päällekkäisyyksiä, eivätkä kunnille maksettavat laskennalliset korvaukset riitä kattamaan palvelutuotannosta aiheutumia kustannuksia.

– Jos haitallista kehitystä ei saada muutettua, maahanmuuttajien määrän kasvu yhdistettynä heikkoon kotoutuminen kiihdyttää entisestään koulujen sekä asuinalueiden eriytymiskehitystä. Maahanmuuttoon liittyvät ongelmat, kuten syrjäytyminen, työttömyys ja rikollisuus kasvavat väistämättä. Tilanne ei voi jatkua näin.

Kai Sorto
Turun Kasvatus- ja opetuslautakunnan jäsen (ps)

Kirjoitettu 8.3.2023