Pirjo Lammelta selvityspyyntö paperittomien terveyspalveluista

Turun kaupunginvaltuutettu Pirjo Lampi (ps.) on jättänyt tänään 15.12.2015 kirjallisen selvityspyynnön Turun sosiaali- ja terveyslautakunnalle koskien Turun kaupunginvaltuuston 16.11. äänestyksessä hyväksymää paperittomien raskaana olevien ja alle 18-vuotiaiden oikeutta terveydenhoitoon. Perussuomalaisten Turun valtuustoryhmä vastusti Kokoomuksen ja Vihreiden esityksestä tehtyä päätöstä valtuustokäsittelyssä.

Lampi ei pidä järkevänä kiireettömän hoidon tarjoamista paperittomille turkulaisten veronmaksajien rahoilla, varsinkaan nykyisessä maahanmuutto- ja taloustilanteessa. Lampi on huolissaan erityisesti erityissairaanhoidon kasvavista kustannuksista.

Hallituksen esitys paperittomien terveydenhoidon järjestämisestä ei mennyt läpi eduskunnassa viime keväänä.

Lampi moittii päätöstä edeltäneen valmistelun täydellistä laiminlyöntiä.

siniharmaaviiva2014

Pirjo Lammen selvityspyyntö kokonaisuudessaan:

Selvityspyyntö Turun kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunnalle paperittomien terveyspalveluiden tarjoamisesta Turussa

Turun kaupunginvaltuusto hyväksyi kokouksessaan 16.11. äänestyksen jälkeen paperittomien raskaana olevien naisten ja alle 18-vuotiaiden oikeuden terveydenhoitoon, Helsingin jälkeen toisena kaupunkina Suomessa, vähintäänkin puutteellisin tiedoin sen toteuttamisesta ja kustannuksista. Asiaa ei ole millään tavalla tuotu esille eikä käsitelty lautakunnassa. Erilaisia tulkintoja on esitetty siitä mitä tämä päätös myös kiireettömän terveyspalvelun tarjoamisesta Turussa tarkoittaa.

Turussa paperittomia on hoitanut salainen Global Clinic kuten Helsingissäkin. Voimassa olevan lain mukaan kiireetöntä hoitoa ei pitäisi järjestää laittomasti maassa oleville julkisin varoin. Hallituksen esitys lain muuttamiseksi ei mennyt viime keväänä eduskunnassa läpi. Kiireellistä hoitoa ovat saaneet tähänkin asti kaikki sitä tarvitsevat terveydenhoitolain mukaan. Heitteille ei ole jätetty ketään eikä pidäkään jättää.

Katson valtuutettuna ja lautakunnan jäsenenä, että saamani tiedot valtuustossa tehdylle päätökselle ovat varsin puutteelliset. Siksi teen tämän selvityspyynnön.

Haluaisin selvityksessä vastaukset mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Miksi asia tuotiin valtuustoon vaikka sitä ei oltu millään tavalla käsitelty lautakunnassa?
– Mitä selvityksiä Turun kaupungin virkamiehet ovat asiasta tehneet? Aloitteeseen annettu vastaus, joka löytyy valtuuston pöytäkirjoista, ei tue tehtyä päätöstä.
– Onko kyseisen päätöksen kustannukset kaupungille selvitetty varsinkin jos päätös koskee myös erikoissairaanhoitoa kuten Helsingissä.
– Milloin ja missä toiminta aloitetaan? Julkinen palvelu ei voi olla enää salaista.
– Miten tietojärjestelmistä voidaan seurata paperittomien hoitokustannuksia ja potilasmääriä?

Esitän, että asiaa selvitetään ainakin näitten kysymysten osalta jossakin tulevassa lautakunnan kokouksessa.

Kirjoitettu 15.12.2015