Kuntavaalien jälkeen on kiitosten aika

Perussuomalaiset sai eilen 9.4.2017 päättyneissä kuntavaaleissa Turussa 7,4 prosentin kannatuksen ja viisi valtuustopaikkaa. Tulos on Turun Perussuomalaisten 20-vuotisen historian toiseksi paras kuntavaalitulos.

Ehdokkaat ja heidän tukitiiminsä sekä jäsenistöömme kuuluva talkooväki teki todella lujasti töitä ennen vaaleja ja vielä vaalipäivänäkin. Lämmin kiitos heille kaikille! Kiitos kuuluu myös perussuomalaisia äänestäneille! Paikkamäärämme Turun kaupunginvaltuustossa säilyy vaalituloksen perusteella nykyisellä tasolla eli viidessä valtuutetussa. PS:n tulosta voidaan siis Turun osalta kutsua torjuntavoitoksi.

Torjuntavoitosta huolimatta täytyy kuitenkin reilusti tunnustaa tosiasiat ja todeta, että hyvästä yrityksestä huolimatta emme saavuttaneet tavoitetta tällä kertaa. Turun Perussuomalaiset ry kirjasi viimeisimpään toimintasuunnitelmaansa, että kevään 2017 kuntavaaleissa tavoitteemme on saada ennätysmäärä PS-paikkoja Turun kaupunginvaltuustoon. Edellinen paikkaennätyksemme Turussa oli kuusi paikkaa, joten ennätyshyvään tulokseen olisi tarvittu vähintään seitsemän paikkaa.

Uuden valtuuston toimikausi alkaa virallisesti 1.6.2017. Siitä lähtien valtuustoryhmämme kaupunginvaltuutetut ovat (äänimääräjärjestyksessä) Ville Tavio, Maria Lohela, Mikael Miikkola, Jaana Auvinen ja Pirjo Niinivirta.

Varavaltuutettujen osalta kokoonpano menee kokonaan uusiksi siinä mielessä, että yksikään uuden valtuustoryhmämme varavaltuutetuista ei ole varavaltuutettuna nyt päättyvällä kaudella. Varavaltuutettumme 1.6.2017 alkaen ovat (äänimääräjärjestyksessä) Juha Anttila, Pirjo Lampi, Jouko Laakso, Kai Sorto ja Martti Sipilä. (Tosin tarkistuslaskenta on tätä kirjoitettaessa vielä tekemättä ja varavaltuutettujen äänimääräerot ovat niin pieniä, että tarkistuslaskenta saattaa vaikuttaa keskinäiseen äänimääräjärjestykseen.)

Onnittelut kaikille uuteen valtuustoryhmäämme pääseville!

Valtakunnallisesti Perussuomalaisten tulos ei ole niin kehno kuin miltä prosenttiluvut näyttävät. Puolueemme puheenjohtaja Timo Soini arvioi ennen kuntavaaleja, että saamme valtakunnallisesti enemmän valtuustopaikkoja kuin Vihreä liitto. Tämä myös toteutui: Vaikka vihreät saivat prosentuaalisesti meitä suuremman valtakunnallisen kannatuksen, me perussuomalaiset saimme Suomen kunnissa nyt yhteensä noin 770 valtuutettua ja vihreät noin 540 valtuutettua. Tämä selittyy vaalimatematiikalla ja varsinkin sillä seikalla, että erikokoisissa kunnissa tarvitaan erilaisia äänimääriä valtuustoon pääsemiseksi.

Turun Perussuomalaiset ry järjestää lauantaina 15.4.2017 Turun kauppatorilla Kiitos äänestäjille! -aiheisen telttatapahtuman. Teltan pystyttäminen aloitetaan klo 8:45 ja purkaminen aloitetaan klo 13:00 (tai aiemmin, jos sää on kovin huono). Tervetuloa kiitoskahveille!

Kirjoitettu 10.4.2017