PS esittää Turkuun Martikaisen mallia

Aamuset uutisoi 21.8.2013, että Turun kaupunginvaltuuston perussuomalaiset valtuutetut ehdottavat Turussa otettavan käyttöön niin sanotun Martikaisen mallin. Turusta tulisi mallin pilottialue.

Martikaisen mallissa on kyse täystyöllisyydestä, joka saavutetaan matalapalkkatuen avulla. Kun työnantajan maksamat palkkakustannukset saadaan pieniksi, lisätyövoiman palkkaaminen on entistä houkuttelevampaa. Kohtuullinen palkka taataan mallissa palkkatuella, jota valtio maksaa pienipalkkaisten työllistäjille. Kun palkka kasvaa, tuki vähenee ja loppuu lopulta kokonaan. Työllisyysmallin on kehittänyt YTM Jouko Martikainen.

“Mallin toteutus poistaa kynnyspalkkaongelman. Aina kannattaa ottaa työtä vastaan ja tehdä työtä. […] Vastikkeettoman rahan jakaminen on älytöntä. Emme moiti emmekä hauku ketään, mutta ihmisille pitää saada työtä. Hyvää työvoimaa on paljon. Malli on hyvä yrittäjälle ja myös verottajalle ja yhteiskunnalle. Kaikkein tärkeintä on huolehtia nuorisosta. Jos tämä pilataan, meillä ei ole tulevaisuutta”, kertoo Timo Laihinen Aamuset-lehdelle. Laihinen on valtuutettu, kaupunginhallituksen jäsen ja Turun Perussuomalaisten puheenjohtaja.

Aiheeseen liittyen:

martikaisenmalli.com