Kielitaidoton ulkomainen halpatyövoima ei ole ratkaisu hoitajakatoon

Turun Perussuomalaisten hallitus kummeksuu pormestari Minna Arven sunnuntain 5. syyskuuta ilmestyneessä Turun Sanomissa esittämiä kannanottoja muun muassa hoitajapulaan. Arven ehdottamaa ratkaisua ongelmaan tuottamalla kielitaidottomia vierastyöläisiä paikkaamaan kaupunkimme alati kasvavaa hoitajavajetta ei voi pitää millään tavoin moraalisesti oikeudenmukaisena.

Koko hoitohenkilöstö on pitkittyneen koronapandemian hoidon vuoksi pahasti ylikuormittunut. Palkka ei ole ainut ratkaisu, mutta Turun asema maakuntamme keskuskaupunkina huomioiden pitäisi olla itsestäänselvyys, että Turun kaupungin palkkataso on saatettava muun maakunnan tasolle. Turun kaupunki ei voi julkisena työnantajana toimia siten, että henkilöstö ajetaan niin palkan, kuin työn kuormittavuudenkin osalta pisteeseen, jossa henkilöstö tuntee olevansa pakotettu irtisanoutumaan, vaihtamaan työpaikkaa, tai pahimmillaan jopa alaa.

Turun Perussuomalaisten hallitus katsoo, että koronatilanteen parannuttua on aika katsoa tulevaisuuteen ja alkaa jo palaamaan takaisin kohti normaalia arkea. Rokotuskattavuuden noustessa rokottamisten määrä tulee laskemaan – samoin kuin tarve testaamisille ja tartuntojen jäljittämisille.

On selvää, että seuraavaksi meidän on suunnattava katseemme perusterveydenhuollon toimivuuden parantamiseen ja syntyneen hoitovelan umpeen kuromiseen. Tämä tarkoittaa sitä, että terveydenhoitohenkilökunnan kiire ja työmäärä muuttaa vain muotoaan, mutta ei katoa tyystin. Turku tarvitsee lisää hoitavia käsipareja tekemään töitä, mutta nyt emme kuitenkaan saa osaavaa sote-alojen henkilökuntaa kaupungin virkoihin.

Aasiassa täsmäkoulutettu kielitaidoton hoitaja ei ole sama, kuin Suomessa modernin ja kansainvälisestikin korkeatasoiseksi tunnustetun koulutuksen saanut ammattilainen. Voisi kuvitella, että Minna Arvekin entisenä sairaanhoitajana tiedostaisi itsekin kaikki ne riskit, mitkä sisältyvät kielimuuriin jo lääkäri-potilas -suhteissa – kliinisistä hoitovirheistä puhumattakaan.

Turun Perussuomalaiset ry