Turun Perussuomalaisten puheenjohtaja vaihtui

Turun Perussuomalaiset on pitänyt sääntömääräisen vuosikokouksensa Turun kristillisellä opistolla lauantaina 18. syyskuuta. Yhdistyksen nykyinen puheenjohtaja Jyrki Åland oli jo aiemmin ilmoittanut, ettei aio enää hakea neljättä jatkokautta Turun Perussuomalaisten puheenjohtajana. Luopumistaan puheenjohtajuudesta Åland perustelee seuraavasti: “Nyt kun Perussuomalaiset on Turussa jo keskisuuri puolue, on aika leventää hartioita myös yhdistyksen päätöksenteossa. Meille on tullut lukuisia hyviä tyyppejä, joten nyt on aika siirtää vetovastuu nuorille ja nälkäisille tekijöille. En ole kuitenkaan poistumassa Turun poliittiselta kentältä minnekään. Tarkoituksena on myöskin hakea 10. lokakuuta Varsinais-Suomen Perussuomalaisten piirin puheenjohtajaksi. Vaikka olenkin tunnetusti kova tekijämies, niin kaksi puheenjohtajuutta olisi melko mahdoton tehtävä jopa minulle”, Åland naurahtaa.

Turun Perussuomalaisten jäsenistö valitsi nyt ensimmäiselle kaudelleen uudeksi puheenjohtajakseen tuoreen puolueaktiivin, Sami Kesäläisen, joka voitti äänestyksen tiukalla toisella kierroksella yhdistyksen nykyisen sihteerin, Kasper Holtarin, äänin 25-20. Kesäläinen on taustaltaan 39-vuotias, perheellinen, lääketeollisuudessa työskentelevä teknisen organisaation päällikkö. Kesäläinen tuli valituksi kesän 2021 kuntavaaleissa Perussuomalaisten ensimmäiselle varasijalle Turussa. Kesäläinen uskoo, että yhdistys saa hänestä osallistavan, vastuuta jakavan ja kenttää kuulevan puheenjohtajan.
– Haluan tuoda uusia, osallistavia johtamis- ja kokouskäytäntöjä yhdistyksen toimintaan, joilla luodaan edellytyksiä yhdistyksen jäsenten kuulemiselle päätöksenteon tueksi. Puheenjohtajan roolissa pystyn toimimaan linkkinä valtuustoryhmään päin, johon itsekin kuulun, Kesäläinen toteaa.

Tuekseen tuore, tuleva Turun Perussuomalaisten puheenjohtaja saa uudistuneen, mutta silti kokeneen hallituksen, jonka jäseninä valittiin jatkamaan Kasper Holtari, Jyrki Åland, Laura Kaarniharju, Alice Girs ja Hannale al-Hamzawi, sekä paluun paikallisyhdistyksen hallitustyöskentelyyn tekevä Turun kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja Mikael Miikkola. Uusiksi jäseniksi valittiin Nina Tiitta, Sari Anttila, Vesa Suvanto ja Jouni Kaunisto.

Jyrki Åland toteaa väistyvänä puheenjohtajana olevansa tyytyväinen yhdistyksen tekemiin valintoihin ja toivoo tämän ryhmän iskevän syvälle Turun poliittisen taistelukentän ytimeen. “Toivotan tuoreelle puheenjohtajalle onnea ja menestystä, vaikkakin tarvittaessa tulen toimimaan mentorina parhaani mukaan. Älkäämme toivoko keveitä taakkoja, vaan vahvoja selkiä.”

Lisätietoja antavat Jyrki Åland, 044 286 4782 / Sami Kesäläinen 040 674 6915

Kirjoitettu 18.9.2021