TYKS tarvitsee potilashotellin

Kaikilla muilla yliopistollisilla keskussairaaloilla on potilashotelli paitsi ei meillä Turussa. Vuodesta 2014 lähtien potilaalla on ollut oikeus valita julkisen terveydenhuollon hoitopaikkansa erikoissairaanhoidossa. Valinnanvapaudesta on tullut kuitenkin vasta viime aikoina kuuma puheenaihe sote-uudistuksen valmistelussa. Potilashotelli on hyvä vaihtoehto silloin, kun yöpyminen sairaalassa ei ole välttämätöntä ja potilas tulee pitkän matkan päästä toimenpiteisiin ja tutkimuksiin. Se tarjoaa myös omaisille mahdollisuuden majoittumiseen. Se on osa valinnanvapautta, josta TYKS ei siis pysty kilpailemaan.

Sairaanhoitopiiri on pohtinut potilashotellin tarvetta. Erikoissairaanhoitoa ollaan keskittämässä ja työnjakoa muuttamassa uudella asetuksella. Potilaat tulevat yhä kauempaa ja potilashotellia tarvitaan myös houkuttelemaan potilaita hakeutumaan hoitoon TYKSiin, joka tarjoaa valtakunnallisestikin korkeatasoista osaamista. Potilashotellit laskevat sairaalan käyttökustannuksia ja mahdollistavat sairaalan tehokkaamman käytön.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin hallitus päätti 23.5., että yhdistetyn pysäköinti- ja potilashotellihankkeen valmistelu keskeytetään kiinteistöjaoston ehdotuksen mukaisesti. Syitä olivat mm. arviot potilashotellin yöpymismäärien riittämättömyydestä sekä yhteisen toteuttamisen aiheuttama rakennuskustannusten nousu ja pysäköintirakennuksen valmistumisen viivästyminen muutamalla kuukaudella.

Turun Perussuomalaiset ry:n hallitus näkee, että sairaalahotellin puuttuminen heikentää huomattavasti TYKSin kilpailukykyä muihin yliopistollisiin keskussairaaloihin nähden. Asiaan pitäisi pikaisesti löytyä ratkaisu. Yhtenä esimerkkinä voi mainita HUSin, joka on varannut hotelli Cumuluksesta yhden kerroksen, yhteensä 18 huonetta, potilashotellitoimintaa varten. Voisiko tämäntyyppinen toimintamalli olla meilläkin käyttäkelpoinen? VSSHP:n tulee huolehtia siitä, että TYKS säilyttää laadukkaan ja kilpailukykyisen erikoissairaanhoidon myös tulevaisuudessa.