Perussuomalaisten valtuustoryhmän näkemys Turun talousarvioon 2019

Velkaantuminen kuriin

Perussuomalaisten mielestä kaupunki ei voi jatkuvasti käyttää sellaista rahaa, mitä sillä ei ole. Esityksemme ottaa velkaa laskutavasta riippuen 1-2 miljoonaa euroa vähemmän velkaa kuin muiden puolueiden esitykset.

Raitiotien suunnittelu on lopetettava. Säästäisimme laittomasti maassa olevien hätämajoituksesta ja heidän terveydenhoidostasa. Emme ottaisi käyttöön maksutonta varhaiskasvatusta, joka on jo nykyisinkin pienituloisimmille ilmainen ja maksua on muutoin porrastettu.

Emme myöskään tarjoaisi ilmaista ehkäisyä alle 25-vuotiaille. Ilmaiset palvelut tulevat aina veronmaksajien maksettavaksi.

Työllisyys ja yrittäjyys

Kaupungin tulee lisätä houkuttelevuuttaan, jotta osaavaa työvoimaa saadaan Turkuun. Perussuomalaiset ehdottavat käyttöön kovimman työvoimapulan alojen työntekijöille rahallista korvausta Turkuun muuttamisesta. Kuntaveroa saadaan vain kunnassa asuvista työntekijöistä. Uudelle asukkaalle voitaisiin antaa myös Fölilippu.

Asumisen halpuuttaminen

Turun on oltava kohtuuhintainen paikka asua. Edullisten vuokra-asuntojen saatavuutta on parannettava julkisella asuntotuotannolla ja kerrostalokaavoituksella. Edullisia omakotitalotontteja on kaavoitettava lisään ja huomioitava palvelutarjonnassa varsinkin Yli-Maarian kehittyminen houkuttelevana asuinalueena.

Pidetään vanhuksista huolta

Kotihoidon palvelujen laatuun on panostettava ja laatu turvattava kaikille alueille tasapuolisesti. Kotihoidon työntekijöiden lukumäärää on lisättävä huomattavasti.

Jotain järkeä rakentamiseen

Perussuomalaiset vaativat jotain järkeä Turun rakentamiseen. Kaupungin rakentamisen suunnittelu tökkii pahasti ja budjetin ylityksistä on tullut vakiintunut tapa. Projekteille on saatava selkeät vastuuhenkilöt.

Homerakennuksien korjaamiseen ja uusien tekotapaan sekä hoitoon on kiinnitettävä nykyistä enemmän huomiota. Korjausvelkaa tulee pienentää.

Vastuullista maahanmuuttopolitiikkaa

Laittomasti maassa olevien hätämajoitus kerrostalossa Varissuolla tulee lopettaa (säästöä n. 250 000 / vuosi). Laittomasti maassa oleville ei tarjota julkista terveydenhoitoa.