Turun kaupunki estää lähidemokratian toteutumista

Kuten aikaansa ja mediaa seuraavat kansalaiset varmasti tiedostavatkin, on tänään huhtikuulta koronatartuntalukujen liioiteltujen laskuharjoitusten perusteella siirrettyjen kuntavaalien ensimmäinen ennakkoäänestyspäivä.

On ollut toimiva ja hyväksi koettu tapa, että kaikkien puolueiden ja valitsijayhdistysten vaalijulisteet on saatu näkyville paikoille kansalaisten kulkureittien varrelle hyvissä ajoin ennen ennakkoäänestystä – Kuntaliiton ohjeistuksen mukaan jo viikkoa ennen ennakkoäänestyksen alkua. Tällä tavoin turkulaisetkin ovat saaneet tutustua puolueiden ehdokaslistoihin jo hyvissä ajoin ennen ensimmäisenkään ennakkoäänestyspäivän sarastusta, mikä on antanut ihmisille aikaa tehdä äänestyspäätöksensä ja tarvittaessa hankkia lisää tietoja ehdokaskandidaateistaan.

Tämä kevät kuitenkin on tehnyt poikkeuksen; politiikan tutkija Markku Jokisipilä ihmetteli Ylen uutisissa 19. toukokuuta – siis tasan viikko ennen ennakkoäänestyksen alkamista – missä ovat vaalikampanjat, vaalijulisteet ja itse ehdokkaat. Ymmärrän itse Jokisipilän hämmästyksen täysin, mutta toisaalta ymmärrän myös sen juurisyyt. Sekavat, perustelemattomat, koronasta johtuvat mielivaltaiset rajoitukset, joilla ei ole ollut mitään konkretiaa itse tartuntatilanteeseen, ovat pelottaneet puolueet pois tekemästä kampanjatyötä. Varmasti jokainen puolue on Turussakin painanut jarrua kampanjoinnin aloittamisen suhteen kavahtaen rajoitusten sekavuutta ja tulkinnanvaraisuutta, mutta myös kilpailevien puolueiden kyttääviä katseita rajoitusten noudattamisen suhteen.

“Kuntavaalien siirto huhtikuulta kesäkuulle sai aikaan aikamoisen keskusteluryöpyn sekä tiedostusvälineissä, että turuilla ja toreilla”, tutkija Jokisipilä sanoo toivoen “kuntavaaleihin liittyvän pöhinän saavan ihmiset innostumaan myös äänestämisestä”.
Näihin sanoihin on helppo yhtyä, sillä kuntavaaleissa me turkulaiset äänestämme itsellemme kaikkein lähimpänä ihmisten arkea vaikuttavan päättävän toimielimen, Turun kaupunginvaltuuston. Tätä myöden ihmettelenkin tutkija Jokisipilää peesaten, että missä ovat Turun kaupungin ehdokasjulistetelineet?

Turun Perussuomalaiset sai taannoin puolueen käyttämältä painotalolta ehdokasjulisteita, joista oli jäänyt puuttumaan eräs ehdokkaamme ja virhe korjattiinkin ennätysvauhtia; oikeat julisteet tulivat Turkuun pikatoimituksena, mutta alkuperäiset, väärät julisteet oli jo ehditty liimata vaalijulistetelineisiin muiden puolueiden listojen rinnalle.
Koska tuossa tapauksessa väärien listojen liimaaminen ei ollut Turun kaupungin vika, lähdimme ennakkoäänestystä edeltävänä iltana kiertämään puheenjohtajamme, sekä erään nuorisoaktiivin kanssa kaikki Turun kaupungin ilmoittamat sijainnit, joissa tuli olla kaupungin itsensä mukaan vaalijulistetelineitä. Hämmästyksemme oli suuri, kun vedimme neljännen vesiperän yhdeksää kaupungin ilmoittamaan julistetelineiden sijaintia kohden. Lopulta päädyimme kiertämään – Turun merkittävimpien siltojen molemmat puolet huomioiden – kuusikymmentäkahdeksan Turun kaupungin ilmoittamaa sijaintia, joista jopa kahdessakymmenessäviidessä ei ollut ilmoitetusta poiketen vaalijulistetelineitä. Siis lähes kolmanneksessa Turun kaupungin ilmoittamista sijainneista turkulaiset eivät pääse tarkastelemaan, ketkä pyrkivät näissä vaaleissa Turun kaupunginvaltuustoon.

Huomionarvoista tässä tapauksessa on, että ensinnäkin Turun kaupunki pyytää liimattavaksi puolueilta ja valitsijayhdistyksiltä sataaviittäkymmentä julistetta per puolue tai valitsijayhdistys, sekä veloittaa kaikilta viisisataa euroa näiden julisteiden kiinnittämisestä kaikkiin seitsemäänkymmeneenyhteen sijaintiin – siltojen molemmat puolet huomioituna. Tuo summa saattaa olla etenkin pienpuolueille ja yksittäisille valitsijayhdistyksille huomattava rahamäärä, joka on oitis pois muusta vaalikampanjoinnista – etenkin suhteutettuna niiden tuomaan näkyvyyteen, jota Turun kaupunki on vähentänyt entisestään jättämällä niin huomattavia määriä vaalijulistetelineitä pois katukuvasta. Toinen seikka, joka sai meidät pöyristymään oli se, että vaalijulistetelineitä oli jätetty pois sellaisilta alueilta, joissa on jo muutenkin alhainen äänestysaktiivisuus tai liikkuvia äänestäjiä, kun taas toisaalta telineiden sijainnit oli varmistettu alueilla, joissa äänestysaktiivisuus on korkeampi ja äänestyspäätös asukkaille selkeämpi.

Eikö olisi kuitenkin lähidemokratian ja yhdenvertaisuuden kannalta merkittävämpää varmistaa vaalijulisteiden näkyvyys alueilla, joissa ihmiset eivät välttämättä äänestä niin innokkaasti, tai jossa asuu varttuneempaa väestöä, joille ei välttämättä ole internetin myötä selvää edes vaalien tarkka ajankohta – saati keitä heidän on mahdollista äänestää? Tästä esimerkkinä Perno-Pansio -alueella, Moisiossa, Nättinummessa, tai ylipäätään koko Runosmäessä ei ollut ainuttakaan vaalijulistetelinettä, mutta Hirvensaloon niitä oli keksitty pystyttää kahden kilometrin matkalle peräti neljä.

Turun kaupunki perusteli kysyttäessä tilannetta siten, että vaalijulistetelineitä ei riitä kaikkialle, mutta silti joillain alueilla telineitä oli pienellä alueella useampia, kun taas kokonaisia kaupunginosia oltiin jätetty kokonaan ilman. Onko tällainen toiminta Turun kaupungin näkemys kaupunkilaisten yhdenvertaisesta kohtelusta ja avoimen tiedonsaannin varmistamisesta?

Kasper Holtari
Sihteeri