Aloite koulujen hätäpainikkeista

Esitämme, että Turussa asennetaan koulujen opettajanhuoneisiin hätäpainikkeet, joilla tarvittaessa voidaan antaa hälytys poliisille poikkeuksellisesta hätätilanteesta.

Turkulaisilla on perusteltu syy olla huolissaan koulujen turvallisuudesta, sillä hiljattain selvisi, että Turun terrori-iskun tekijä oli päästetty käymään koulua Puropellon peruskoulussa vuoden ajan. Myös aiemminkin Suomessa tapahtuneiden kouluampumisten uhan vuoksi poikkeuksellisen hätätilanteen painike olisi perusteltu.

Poliisivoimat on tarvittaessa saatava kouluun paikalle viivytyksettä. On varauduttava sellaisiin vaaratilanteisiin, joissa puhelin ei ole saatavilla tai joissa puhelu hätäkeskuksen vie aikaa poliisin reagoinnilta. Napin painamisen lisäksi hälytyksen tehneen on toki silti syytä soittaa hätäkeskukseen, jos mahdollista.

Ehdotettu koulun hätäpainike on toimintaidealtaan samantapainen kuin pankkien hälytyspainikkeet, joita käytetään ryöstön varalta.

Esitämme, että Turun kaupunki

1. Asentaa kouluihin hätäpainikkeet opettajanhuoneisiin;

2. Aloittaa hätäkeskuslaitoksen kanssa toimenpiteet siitä huolehtimiseksi, että koulun hätäpainiketta painamalla tehtäväilmoitus kulkee mahdollisimman nopeasti poliisille.