§17 aloite: Ravintola- ja hotellialus BORE:n hyötykäytön tehostaminen
Valtuutettu Mikael Miikkola ym. aloite: Ravintola- ja hotellialus BORE:n hyötykäytön te-
hostaminen
BORE on erinomaisesti Turun brändiin hitsautunut monialainen idea. Mieles-
täni sitä ja sen ainutlaatuisuutta ei kuitenkaan ole markkinoitu riittävästi. Bo-
resta ei kyetä saamaan täyttä hyötyä Turulle, ellei kaupunki tule vahvemmin
mukaan aluksen käyttöön ja kunnossapitoon.
Boren metacentrum eli oikaisevan momentin (GM), [on aluksen keskiviivan
leikkauspisteen (M) ja -painopisteen (G )väli] on sijaittava M:ää alempana ja
oltava positiivinen, jotta alus on vielä vakaa. Borella se lienee noin 35 cm. Se
on vielä ns. ”laillinen”, mutta nykyisessä käytössä alarajoilla. Viranomaisten
aluksissa se ollee noin 75 cm.
Eräs Aurajoen tuoreimmista ravintolalaivoista rakennettiin tarkoituksella yliva-
kaaksi, n. 2 m.
Boren kohdalla päästäisiin ehkä noin 1,5 m, jos pilssehin valettaisiin betonia.
Samalla voitaisiin poistaa kaikki polttoaine- ja painolastitankit sekä tyhjentää
konehuone kaikista koneista, paitsi ilmastointilaitteista.
Konehuoneeseen voisi tilan korkeuden ja laajuuden mukaan helposti raken-
taa keskisuuren auditorion, johon kulku onnistuisi suoraan laiturilta ilman kor-
keaa laakonkia eli maihinnousukäytävää.
Empiirisesti saamani tiedon mukaan Boren runko kestänee Aurajoessa noin
100 vuotta ilman suuria korjauksia. Arvioitu telakointiväli olisi 25 vuotta.
Perussuomalaisten valtuustoryhmä esittää, että valtuusto velvottaa kaupun-
ginhallitusta tutkituttamaan kyseisiä toimenpiteitä.
Rekenteelliset työt voitaisiin suorittaa Turun ammatti-instituutin oppilaiden op-
pilas- ja koulutustöinä.
Perussuomalaisten mielestä kyseinen Bore-aluksen maksimaalinen hyöty-
käyttö sopii erinomaisesti Turun Aurajoen ”Waterfront”- suunnitelmaan ja siten
lisäisi etenkin kotikaupunkimme kulttuurillista vetovoimaa.
Miikkola Mikael (PS)