Perussuomalaiset esitti muutoksia kotouttamisohjelmaan myös liikuntalautakunnassa

Turun kaupungin liikuntalautakunta käsitteli kuluvalla viikolla maahanmuuttajien kotouttamisohjelmaa. Kotouttamisohjelma on hyväksytty joulukuussa valtuustossa, mutta siihen tehdään päivityksiä kevään aikana.

Liikuntalautakunnan perussuomalaiset jäsenet esittivät kokouksessa kotouttamisohjelmaan muutoksia, joissa kotouttamisen vastuuta siirretään yhteiskunnalta yksilölle.

-Ohjelmassa esitetään maahanmuuttajille niin sanottuja kulttuurisensitiivisiä ryhmätoimintoja esimerkiksi järjestämällä uimaryhmiä vain naisille ja miehille. Tämä on erikoinen suunta yhteiskunnassa, jossa muuten pyritään häivyttämään sukupuolten rajoja. Mielestäni maassa on elettävä maan tavalla, eikä maahanmuuttajaryhmille pidä tarjota kielikoulutuksen lisäksi muita erityispalveluja, liikuntalautakunnan jäsen ja varapuheenjohtaja Joni Laakso toteaa.

Perussuomalaisten esityksessä ehdotettiin, että liikuntapalveluissa pyritään ensisijaisesti saamaan maahanmuuttajia liikkumaan yhdessä suomalaisten kanssa. Yhdessä toimiminen kehittää myös kielitaitoa.

-Elämme tasa-arvoisessa yhteiskunnassa eikä ole järkevä järjestää maahanmuuttajille omia erityisryhmiä sukupuolen tai uskonnon perusteella. Maahanmuuttajia pitää saada harrastamaan kantaväestön kanssa. Omat erityispalvelut vain lisäävät väestöryhmien eriytymistä, lautakunnan jäsen Nina Tiitta huomauttaa.

Perussuomalaisten lautakuntaryhmä halusi myös, että kotouttamisohjelmassa huomioitaisiin paremmin maahanmuuttajien määrän vaikutus kotoutumisen onnistumiseen. Lautakuntaryhmän mielestä millään yhteiskunnalla ei ole kykyä kotouttaa liian suuria maahanmuuttajamääriä.

Kaikki Perussuomalaisten muutosesitykset kaatuivat lautakunnassa äänin 10-2. Perussuomalaiset ovat esittäneet muutoksia kotouttamisohjelmaan myös hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnassa sekä kasvatus- ja opetuslautakunnassa.

Puolueessa hämmästellään, ettei edes Kokoomuksesta ole tullut juurikaan tukea esityksille, vaikka eduskunnassa Kokoomus kyllä puhuu velvoittavan kotouttamisen puolesta.

Joni Laakso
Nina Tiitta