Ei pormestarimallille

Perussuomalaiset esittivät 14.102019 Turun valtuuston kokoukselle, että pormestarimallia ei oteta käyttöön. Perussuomalaisten esitys hävisi valtuuston äänestyksessä äänin 50 – 15. Vain Perussuomalaisten valtuustoryhmä oli yhtenäisenä pormestarin ja kolme apulaispormestaria pitkälti nykyisen virkakoneiston päälle perustavaa mallia vastaan. Perussuomalaiset olisivat tehneet kaupunginjohtajan ja toimialajohtajien viroista määräaikaisia.

• “Pormestarimalliin siirtymisessä on pitkälti kyse siitä, että valtaa pitävät kuntapuolueet pyrkivät vahvistamaan asemiaan sekä siinä ohessa luomaan hillotolppia kavereilleen.” – Ville Tavio, valtuustoryhmän puheenjohtaja

Perussuomalaiset näkevät, että pormestarimallissa yhdelle henkilölle keskitetään nykyistä enemmän poliittista valtaa.

Ajatus kuntalaisten valitsemasta kaupunginjohdosta on hyvä, jos tavoitellaan lisää kansanvaltaa. Esitetyssä mallissa pormestaria ei kuitenkaan valita suoralla kansanvaalilla kuntavaalien yhteydessä, vaan pormestariksi valikoituu suosituimman puolueen ehdokas. Tämän vuoksi ajatus kansanvallan lisäämisestä valitettavasti vesittyy. Esitetty pormestarimalli on jokseenkin epädemokraattinen, koska jää satunnaisten seikkojen ratkaisemaksi äänestävätkö turkulaiset kuntavaaleissa yhä ensisijaisesti omaa ehdokastaan kaupunginvaltuustoon vai pormestaria.

Mikäli puolueet eivät valitse sitovasti pormestariehdokastaan etukäteen, on tilanne varsin vaikea. Oletukseni tällä hetkellä on kuitenkin, että mikäli pormestarimalliin mennään niin puolueet ilmoittavat ehdokkaansa ennen kuntavaaleja. Käytännössä tapa sulkee tosin samalla pois sellaiset ehdokkaat, joilta ei löydy puoluekirjaa

Yhtä ongelmallista on silti, että apulaispormestarit tullaan todennäköisesti valitsemaan ainakin osittain ennalta-arvaamattomien henkilöiden joukosta. Vallan keskittäminen henkilöille jää tältä osin siis jatkossakin puolueiden omaan harkintaan.

Perussuomalaiset ovat sitä mieltä, että kuntalakia tulisi muuttaa mahdollistamaan pormestarin valinta suoralla vaalilla. Koska tällaista kuntalain muutosta ei ole tehty, tulisi pormestari valita suuntaa antavalla kunnallisella kansanäänestyksellä siten, että puolueet ovat sitoutuneet valituksi tulleen henkilön valintaan.

Perussuomalaisten mielestä esitetyn kaltaiseen pormestarimalliin ei pidä siirtyä, koska se tarkoittaisi kaupungin byrokratiakoneiston pöhöttymistä. Virkakoneistoilla kun on taipumus kasvattaa yhä uusia oksia.

Turun laajaan hallintakoneistoon ei ole kovin helppoa lisätä pormestaria. Epäselväksi on jäänyt, miten pormestarin olemassaolo vähentäisi hallinnon kustannuksia.

Pormestarimalliin siirtymisessä onkin pitkälti kyse siitä, että valtaa pitävät kuntapuolueet pyrkivät vahvistamaan asemiaan sekä siinä ohessa luomaan hillotolppia kavereilleen.

Perussuomalaisten valtuustoryhmä

Ville Tavio